Spiludvikling kombinerer kreativitet med teknisk kunnen, og frameworks er værktøjer, der hjælper udviklere med at bygge og strukturere deres spil. Et framework er en samling af softwarebiblioteker, der giver en standard måde at bygge og implementere applikationer på, og kan omfatte funktioner til grafik, lyd, input og netværk. Ved at bruge et framework, kan spiludviklere fokusere mere på spillets design og mindre på de lavniveau detaljer i programmeringen.
Der er mange forskellige frameworks til rådighed for spiludvikling, og det bedste valg afhænger af projektet, udviklerens erfaring og præferencer, og de platforme, hvor spillet skal udgives. Unity er et populært framework kendt for sin fleksibilitet og stærke 3D-grafikfunktioner, mens Godot er open source og har en mere programmeringscentreret tilgang. Unreal Engine leverer high-end grafik og er ofte brugt i AAA-spil.
Valget af det rigtige framework kan gøre en stor forskel i en spiludviklingsproces, så det er vigtigt at gøre en grundig forskning og overvejelse før man træffer en beslutning.